Angleset fillarissa

Keskustelua tekniikasta yms..
Avatar
maarras
Full Member
Viestit: 293
Liittynyt: Ma 29.05.2006 21:44
Etunimi: mikko
Sukunimi: aarras
Jäsennumero: 1713
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: helsinki

Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja maarras » Pe 11.01.2013 16:28

Ajattelin laittaa uuden threadin asiaan vihkiytyneille...

Asensin Nomadiin Works Components:n headsetin, joka loiventaa ohauskulmaa 1:llä asteella. Mehukatti kovasti suositteli tuollaista, joten asensin sitten itsekin siitä rohkaistuneena. On ilmeisen suosittu upgrade muutenkin Enska piireissä ympärimaailman, olen ymmärtänyt.

Ajattelin vähän jakaa löydöksiäni. Ajokokemuksia ei vielä ole (sää), joten ne jää muiden kerrottavaksi/ tai itselläni myöhempää ajankohtaan. Testasin kuitenkin CAD:ssä mitä angleset -1 tekee muuhun kuin ohjauskulmiin.

Mulla on Fox 36, joka on 545.3 mm, AC (Axle to Crown) mitalla. Nomad:ssa on 67 ohjauskulma, joten nyt se on itselläni 66. Etupyörä siirtyy siis Ylös: n.4 mm (3.8mm tarkka) ja eteen karvan alle 9 mm (8.7mm tarkka). Eli toisin sanoen akseliväli pitenee 8.7mm ja keskiölaskee karvan verran (tarvii katsoa erikseen). Jos ollaan ihan supertarkkoja, niin akseli välin kasvu voi olla isompikin, koska mallinsin kulman kruunun yläosasta. Anglesettihän voi olla tehty siten että alapuoli on keskellä ja ylä laakeri siirtyy, jolloin tuo laskelma on suhteellisen paikkaansa pitävä. Jos Anglesetti on siten että ala-laakeri on eteenpäin ja ylälaakeri taaksepäin on akselivälin kasvu enemmän, koska 1asteen muutos on keulaputken puolivälin verran ylempänä. ( :rolleye: )

Voisi siis kuvitella että tuo muutos on aikas iso, vaikka puhutaan vaan asteen muutoksesta! Yllätyin vähän kun tuota ihmettelin...

LeffeRuby
Newbie
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.08.2012 13:39
Etunimi: Tomi
Sukunimi: Elf
Jäsennumero: 2200
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja LeffeRuby » Su 13.01.2013 12:37

Ajattelin tähän mainita, vaikka ei saman valmistajan loivennus kyseessä niin omat CaneCreek Angleset kokemukset,

Nomadiin laitoin myös -1 kupit, huolimatta siitä, että on 180mm Keula valmiiksi loiventamassa kulmaa. Oli pakko kokeilla silti :winkk:

Edellisenä keväänä asennettu ja heti reissuun Kesäkuussa ja Alpeilla 3 viikon reissu, josta alempi laakeri kesti 2viikkoa ja syynä ilmeisesti kyseisen laakerin/"kelluvien" kuppien yllättävän hankala asentaminen. Kyseinen angleset tarvitsee myös paljon huomiota jatkuvan uudelleen kiristämisen johdosta, ainakin minusta tuntui, että setti kokoajan löystyi, joka aiheutti nimellistä välystä ja lopulta laakerin hajoamiseen.....tai sittten ei vain osaa :eek:

Paluu takaisin "normaaliin" headsettiin oli edessä....

Jotain hyvää toisaalta myös, eli kokeilin myös -0,5 loivennusta ja pidin siitä todella paljon 180mm keulan kanssa Nomadissa

Ja toinen huomio oli , että Carbon Nomadin ongelma taitaa olla headtuben keräämä kosteus, tuntuu, että on hyväksi useammin availla ja putsailla sitäkin.

Mutta, mutta kiinnostaisi tämä kyseinen Works Components:n headsetti, täytyykin perehtyä siihen paremmin

mehukatti
Full Member
Viestit: 449
Liittynyt: Su 11.01.2009 13:47
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Forsgren
Jäsennumero: 1907
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja mehukatti » Su 13.01.2013 16:57

Ite oon joutunut vaihtamaan kummankin pyörän Anglesettiin alalaakerin ehkä kerran/pari vuodessa siitä syystä, että sinne menee likaa. Ne konelaakerit on kuitenkin helppo vaihtaa uusiin eikä ne ole kovin kalliita. Elinkaarta voi kokeilla myös pidentää pakkaamalla konelaakerin täyteen rasvaa ennen asennusta. Mitä muuten tulee Anglesettiin, niin itellä se on toiminut jo pitkään ongelmitta kahessa eri pyörässä. Mutta varmasti toi Works Componentsin tuotekin on ihan hyvä?

Avatar
Vainu
Newbie
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 06.07.2011 12:25
Etunimi: Juha
Sukunimi: Vainikka
Jäsennumero: 2106
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja Vainu » Su 13.01.2013 19:41

Aiempi vastausviestini näköjään katosi bittiavaruuteen.. Nomadissa mullakin Angleset -1 settingillä. Kupit asennettiin Sportaxilla heti kättelyssä, gimbalit sain kunnian asentaa itse. Touhu vaati pari yritystä (ilman tukevaa telinettä haastavaa) mutta lopultasain ne istumaan hyvin paikoilleen ja laakeri on pelannut hyvin ilman mitään ongelmia. Alalaakeriin tosiaan kertyy tavaraa aika lailla, mutta sen putsaaminen ei ole ollut iso vaiva.

LeffeRuby
Newbie
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.08.2012 13:39
Etunimi: Tomi
Sukunimi: Elf
Jäsennumero: 2200
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja LeffeRuby » Su 13.01.2013 21:51

Juuh, olin kyllä ennen ostoa lukenut monenlaisista ongelmista setin asennuksessa ja varsinkin niin sanottu "naksuminen" mihin itsekin törmäsin ja en koskaan saanut lopullisesti/pysyvästi pois TAI edelleenkin vika on asentajassa, mutta itse angleset on kyllä hyvä keksintö...

Konelaakerit ei tosiaan kalliita ole ja samalla hyvä muistutus, että niitä on hyvä olla reissussa mukana, koska niiden saaminen paikallisista liikkeistä oli ylivoimaista..

Huolimatta pienistä takaiskuista, en ole vielä luovuttanut Anglesetin suhteen, vaikka se ei kiinni juuri nyt olekaan :green: ...

Kokeillin myös laittaa tämän http://www.marshguard.com/ kiinni, jotta se vähän hillitsisi laakereiden mudan keräämistä..

mehukatti
Full Member
Viestit: 449
Liittynyt: Su 11.01.2009 13:47
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Forsgren
Jäsennumero: 1907
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja mehukatti » Ma 14.01.2013 00:07

Naksuminen mun mielestä johtuu joko huonosta asennuksesta, liian löysällä olevasta headsetista tai sitten gimbaleista puuttuu rasvat. Kannattaa laittaa sinne jotain paksua veden kestävää rasvaa, itellä Santa Cruzin rungon mukana tullutta Marine Greasea.

LeffeRuby
Newbie
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.08.2012 13:39
Etunimi: Tomi
Sukunimi: Elf
Jäsennumero: 2200
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja LeffeRuby » Ma 14.01.2013 10:01

Täytyy kokeilla Marine Grease rasvan käyttöä, olen tainnut aika ohutta käyttää gimbalien asennuksessa, joka on kadonnut hyvinkin pian paikaltaan.

Avatar
maarras
Full Member
Viestit: 293
Liittynyt: Ma 29.05.2006 21:44
Etunimi: mikko
Sukunimi: aarras
Jäsennumero: 1713
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja maarras » Ma 14.01.2013 13:01

Motonetistä saa hyvää "marine" rasvaa tommoseen rasvapyssyyn.

Teinpä uuden, tarkemman mallinnuksen nopeesti perjantaina.

Elikkä, tämä päteen tilanteessa, jossa haarukka on asteen emäputken puolivälistä (Works on tehty siten että ylä kuppi offsettaa taakse ja alakuppi eteen, on fiksattu kulma siis):

M Nomad, mitat otettu Santa Cruzin sivuilta
WB: 1120 > 1129.6 (+9.6 mm akseliväliin)
BB: 355.6 > 353.7 (-n.3mm tippuu keskiö)

Jos Anglesetissä siis alakuppi keskellä:

WB: +8.7mm
Muuten sama. On ero niin häviävän pieni keskiön tilanteessa, ettei sitä kannata ajatella ...

Avatar
K1mmo
Jr. Member
Viestit: 90
Liittynyt: To 03.09.2009 09:27
Etunimi: Kimmo
Sukunimi: Kunnari
Jäsennumero: 1971
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki, Punavuori

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja K1mmo » Ma 14.01.2013 14:23

Tiivistetysti omat kokemukset angleseteistä, joita olen asentanut kymmeniä ja pari niistä on käytössä omissa fillareissa;

Toimii mutta vaatii enemmän asennuksen ja huollon kannalta. Edellytykset toimivalle setille on asennusohjeiden tarkka noudattaminen, tasaisesti levitetty laadukas rasva ja oikea kiristysmomentti paketille. Cane Creekin settejä ovat kaikki olleet ja paria ensiasennusta lukuun ottamatta kaikki ovat asettuneet naksumattomiksi. Yhden oman alalaakerin sain rikki luultavasti liialla kireydellä. Cane Creekin asennuksessa pointtina on asemoida molemmat gimbalit samanaikaisesti paikoileen, EI perinteiseen tapaan; ensin ala- ja sitten yläpää perään. Kokemukseni mukaan setti löystyy helpommin laakereiden kulumisen yms. takia. Löystynyttä settiä ei pidä jättää metsäkiristyksen varaan, vaan kotona gimbalit irti ja asennus rasvoineen uudelleen oikeaan kireyteen momenttiavaimella. Samalla tulee puhdistettua koko paketti muustakin sinne kuulumattomasta.
Tappio on pahempi kuin kuolema, sillä tappion kanssa joutuu elämään.

PaH
Newbie
Viestit: 24
Liittynyt: To 29.04.2010 15:22
Etunimi: Pekka
Sukunimi: Holopainen
Jäsennumero: 1977
Tarkistenumero: 8235

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja PaH » Ma 14.01.2013 21:11

My2cents; pelannu vaan yhdellä CC:n anglesetillä (full package) mut kokeillu sillä samassa rungossa kaikki eri combot vähintään kertaalleen parilla keulalla joissa A2C:ssä eroa 10mm = monta kuppien vaihtoa. Jos asennuksen tekee väärin niin tuurissaan on toimiiko vai ei - piti tuokin kokeilla ja pakkasessa naksuvan syteemin sain. Jos sen tekee oikein niin zero problemo. Setti on nyt joutavana hyllyssä, se paras setappi löyty 0.5asteen loivennuksella alapäässä ja loppupeleissä pysyväks ratkaisuks snadiin loivennukseen pääty pysyvä ylennys eli Resetin WAN.5 14mm alastäkillä.

Liian paksu rasva voipi muuten estää noiden gimbaalien asettumisen kohdilleen asennusvaiheessa. Klappi tms lieveilmiöt iskee vasta viiveellä...

Avatar
maarras
Full Member
Viestit: 293
Liittynyt: Ma 29.05.2006 21:44
Etunimi: mikko
Sukunimi: aarras
Jäsennumero: 1713
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja maarras » Ti 15.01.2013 10:54

...
Korjausta edellisiin senverran että BB tippuu vain 1.6mm,
BB: 355.6 > 354 (-1.6mm)
(Laskuvirhe + kirjoitusvirhe. Näin käy kun ei keskity. Pahoittelut...)
...

Niin ja satulatolpan kulma jyrkkenee 0.2 astetta.

Avatar
maarras
Full Member
Viestit: 293
Liittynyt: Ma 29.05.2006 21:44
Etunimi: mikko
Sukunimi: aarras
Jäsennumero: 1713
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: helsinki

Re: Angleset fillarissa

Viesti Kirjoittaja maarras » Ti 15.01.2013 11:11

Tekaisin vielä L kokoisen Nomadin pohjalta mitat.

Tältä näyttää -1 headset (jos kulma -1 emäputken puolivälin suhteen):
WB: 1148.1 > 1157.7mm
BB: 355.6 > 354
Satula tolpan kulma: +0.2 astetta (sama ku M koossa, ero vain asteen satadasosia)

Jos -1.5 headset:
WB: 1148.1 > 1162.6
BB: 355.6 > 353.2
Satulatolppa: +0.3

Vastaa Viestiin