tubeless-keskustelua

Keskustelua tekniikasta yms..
Justus
Full Member
Viestit: 540
Liittynyt: Ma 02.04.2007 17:38
Paikkakunta: Espoo

tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja Justus » Ti 10.04.2012 21:38

Päätin kuroa teknistä jälkeenjääneisyyttäni useammalla vuodella kiinni ja hankin tubeless-kiekot (NoTubes Flow). Niille nyt sitten pakersin Schwalben tubeless-ready gummit (Muddy Mary + Hans Damph) ja lisäsin pari kuupallista Stanin litkua sisään. Hieman oli vaikeuksia saada nousemaan renkaita vanteelle mutta ensin sisäkumilla ja sitten huoltamolla paineilman ääressä asioimalla homma onnistui.

Yhtä asiaa en ole kuitenkaan vielä ymmärtänyt. Miten tämä litku, jonka pitäisi paikata mahdollinen reikä itsestään, ei kuitenkaan tuki (ns. paikkaa) venttiiliä venttiilistä ilmaa pois päästettäessä? Eli asentaessa täytin renkaan litkun lisäyksen jälkeen noin 3 baariin ja nyt metsään lähtiessä haluaisin laskea paineen alle kahteen. Jos nyt menen ruuvattuani venttiilin auki painamaan siitä hatusta ilmaa pois, tukkiiko renkaassa oleva Stanin litku venttiillin umpeen??? Eihän se niin varmaan voi mennä, jotta ilmanpaineen säätäminen olisi mahdollista mutta en tajua miksei niin tulisi tapahtumaan, kun litkun on juuri tarkoitus tukkia kaikki aukot, joista ilmaa yrittää karata.

Anssi P
Jr. Member
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 16.03.2011 22:54
Etunimi: Anssi
Sukunimi: Pahkala
Jäsennumero: 2077
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja Anssi P » Ke 11.04.2012 00:15

Ilmaa voi pumppailla huoletta, ei se litku sieltä karkaa. Litku on vastakkaisella puolella renkaassa eli yleensä litku on valunut renkaan pohjalle ja venttiili on yläpuolella. Ajaessa litku lilluu renkaassa jokapuolella mut kun rupeat ilmaa pumpaamaan niin se valuu yleensä pohjalle ? näin voip olla

petek
Newbie
Viestit: 4
Liittynyt: Su 12.02.2012 22:47
Etunimi: petri
Sukunimi: kauppi
Jäsennumero: 2139
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Espoo / Tillinmäki

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja petek » Ke 11.04.2012 21:55

Edellinen on totta. Tosiasia on myös, ettei litku mitään isoja reikiä, kuten venttiilinreikää tuki. Paikkauskyky perustuu paljolti pieniin rakeisiin jotka lilluvat litkun seassa ja niiden koko on huomattavasti venttiilinreikää pienempi.

Justus
Full Member
Viestit: 540
Liittynyt: Ma 02.04.2007 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja Justus » To 12.04.2012 09:29

Noniin, laskin sitten eilen ilmaa pois renkaasta mutta en pitänyt venttiiliä sillä hetkellä siellä renkaan alimmassa kohdassa. Toki silloinkin litku olisi renkaan pohjalla ja venttiili ns. katossa. Ihan pikkuisen sieltä ilman seasta näkyi valkoista litkua vilahtavan mutta ei vaikuttanut asiaan noin muuten.

Renkaat toimivat odotetusti tai jopa "paremmin". Nimittäin pito oli tautinen mutta rullaus aivan surkea. Märällä pehmeähköllä hiekkatiellä (hiihtoura juuri sulanut) ei meinannut jaksaa suorastaan polkea. Asfaltilla tämä nallekarkkimainen nappula (edessä Vertstar ja takana Trailstar-seos) taas tahtoi tarrautua ihan kiinni, jos hetkeksi pysähtyi. Painettta pidin noin 1,6 baria. Toisaalta tosiaan märällä, sileällä sivulle viistolla kalliolla rengas piti vaikkei aivot meinanneet uskoa. Pakko oli jalkaa irroittaa ja laittaa varmuudeksi ylärinteeseen varmistamaan mutta niin vain jopa takajarrun hetkeksi lukitsemallakaan ei pito lipsahtanut äkisti kokonaan alta kuten aikaisemmilla renkailla.

Avatar
TREKMAN
Hero Member
Viestit: 2702
Liittynyt: Ti 04.05.2004 13:27
Paikkakunta: Jossakin päin Espååta?
Viesti:

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja TREKMAN » To 12.04.2012 15:25

..ja vielä kun rengaskoko olisi 29" niin..

Justus
Full Member
Viestit: 540
Liittynyt: Ma 02.04.2007 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja Justus » To 12.04.2012 16:50

Älä nyt, onhan sulla 26 tuumaisilla kiekoilla oleva maasturi kun otat käyttöön taas.

PaH
Newbie
Viestit: 24
Liittynyt: To 29.04.2010 15:22
Etunimi: Pekka
Sukunimi: Holopainen
Jäsennumero: 1977
Tarkistenumero: 8235

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja PaH » Pe 13.04.2012 08:31

Kyllä se lateksilitku UST-venttiilinkin ajanoloon umpeuttaa, normaalisti se sielun tapin pieni painallus riittää kumminkin avaamaan sen ihan mekaanisesti että ilma kulkee. Joskus noita joutuu ihan siivoomaankin auki kun alkavat tahmata.

Se paikkauskyky perustuu paitsi sen litkun koostumukseen (lateksipohjaisissa "raetta" tai oikeemmin kai lyhkäistä säiettä) myös renkaassa olevaan ylipaineeseen. Kun se reikä tulee, ilma haluaa sitä kautta pihalle. Siinä mennessänsä sit samasta holesta puhaltautuu ulos paitsi litkun nestemäistä osaa, myös niitä kiintempiä osasia - niitä kun tarpeeks sattuu sen reiän kohdalle niin syntyy tulppa jonka tahma jähmettää. Toisissa kumeissa litku ajan mittaan levittyy ja jahmettyy sisäpinnalle valmiiks ilmatiiviiks kalvoks joka reiän syntyessä sit venyy sen täytteeks ja tukkii reiän, vaikka renkulissa ei olis tippaakaan nestemäisessä muodossa olevaa litkua jäljellä.

Kaikkia reikiä litku ei paikkaa ja kyljen repeemiset ja viiltohaavat kyllä tappaa UST/TLR-kumin. Hankalia ovat nappulan juuren repeemät jotka muuten olisivat kokonsa puolesta paikkaantumassa litkun voimin mutta ovat sijoittuneet niin että ajossa se nappula vääntää sitä holea auki jatkuvasti - noissa yleensä tarvitaan sit tahmanarutuppa tms tubeless repair kit avuksi.

Avatar
viivi
Full Member
Viestit: 130
Liittynyt: La 14.08.2004 08:52
Etunimi: Tom
Sukunimi: Wagner
Jäsennumero: 1547
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki, itä

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja viivi » Ke 16.05.2012 20:51

Justus kirjoitti: Hieman oli vaikeuksia saada nousemaan renkaita vanteelle mutta ensin sisäkumilla ja sitten huoltamolla paineilman ääressä asioimalla homma onnistui.

.


Jos rengas ei meinaa nousta vanteelle, ruuva venttiiliin sielu irti. Näin saat enemmän ilmaa kerralla sisälle kun ventiili ei ole jarruttamassa. Tämän jälkeen sielu takaisin ja täytä rengas uudelleen. Tämä ei tietenkään toimi punpulla vaan huoltsikan paineilmalla.

Justus
Full Member
Viestit: 540
Liittynyt: Ma 02.04.2007 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja Justus » Ke 16.05.2012 22:19

aa, hyvä vinkki. Sitä sielunavaajaa mulla ei tosin ole mutta välillä se aukeaa ns. vahingossakin ja saahan sen varovasti pihdeilläkin aukeamaan.

Avatar
maarras
Full Member
Viestit: 293
Liittynyt: Ma 29.05.2006 21:44
Etunimi: mikko
Sukunimi: aarras
Jäsennumero: 1713
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: helsinki

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja maarras » Ke 03.10.2012 15:21

Hommasin reiättömät Tubeless kiekot. Ennenkuin laitan ajokuntoon kysäisen pari kysymystä:
Onkos tubeleksilla ajavilla suosituksia renkaiksi? Tarviiko olla oikeat UST renkaat, jotta ilmat pysyvät? Saako litkuilla esim. Maxxis Highroller / Minion folding renkaat toimimaan ok?

Katsoin että 2.35" UST Maxxikset on n. 900g, kun normit on n.700g -800g. Sitten sisuri siinä 100-120g niin edut taitaa olla muualla kuin painossa, vai mitä sanoo raati?

Sitten paineista, milläs aloitetaan ettei burppaa tms?

Avatar
GTKARI
Sr. Member
Viestit: 1084
Liittynyt: Su 06.06.2004 17:45
Etunimi: KARI
Sukunimi: HEIKKONEN
Jäsennumero: 1095
Paikkakunta: vantaa/havukoski-koivukylä

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja GTKARI » Ke 03.10.2012 19:26

Mulla on HD takana ja edessä Ardentti tubeless vanteet ja litkut sisällä.
Takana 1.8-1.6bar ja edessä 1.6-1.8 baria riippuen kelistä ja ajosta.

Avatar
matias
Full Member
Viestit: 653
Liittynyt: Su 18.12.2005 23:12
Etunimi: Matias
Sukunimi: Palva
Jäsennumero: 1694
Paikkakunta: P-Haaga

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja matias » Ke 03.10.2012 19:26

Hyvin toimivat normimaastorenkaat (eli poislukien kevyet 26" maantiesliksit) litkun kanssa - juurikin painonsäästön vuoksi houkuttelevat. Ja toisaalta UST renkaaseenkin on kiva lorauttaa litkua vähän, niin pienet reiät eivät saa rengasta vuotamaan.

Avatar
HerkkoPeres
Full Member
Viestit: 348
Liittynyt: Pe 30.05.2008 22:44
Etunimi: Hirvinen
Sukunimi: Panu
Jäsennumero: 1862
Paikkakunta: Mäkkylä, Espoo

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja HerkkoPeres » Ke 03.10.2012 19:51

En nyt jaksa tarkkaan edes laskea, mutta meidän perheessä viime kevään ja kesän aikana sisärenkaattomaksi päivitetyistä n 14-16 kiekosta varsinaisia UST-vanteita on varmaan max 5, loput sekalaisia teipattuja normivanteita. Renkaista ei ole UST yksikään. Osa on pitäny alussa ilmat huonommin, osa paremmin, lopulta kaikki. Pumppailla saa vähän useammin, eli ei kannata lähteä metsään paineita tsekkaamatta, burppauksia tai merkittäviä vajenemisia ajon aikana ei ole ollut. Samoin etenkin epäUSTeilla komboilla kannattaa vetää ensitäyttö aika överiksi, (4bar tmv) ja ajaa pari ensikeikkaa vähän korkeammilla paineilla asettumista odotellessa. Niinikään kannattaa seurailla etteivät varastoidessa tyhjene täysin, ettei nostoleikki ala taas alusta. Yks leveä dual-ply rengas kapeahkolla vanteella on pari kertaa tehnyt tämän, ohutkylkiset ei kertaakaan.

Ja vielä litkun siistiin käsittelyyn ohje: 20 ml ruisku natsaa ainakin stanin litran pullon suuaukkoon täydellisesti, vaikka kääntäs ylösalasin.

PS1 Myytävänä paljon sekä ehjiä, paikattuja että paikkaamattomia sisärenkaita
PS2 Oon joutunu vetään tällä kaudella klubitoiminnassa tosi matalaa profiilia, ettei vaan napsahtais taas sisäkumeja pikkujoulussa plakkariin (silmäniskuhymiö), oisko nykyaikaa että sais valita vaihtoehdoks taskumatillisen litkua?
God is my co-pilot; Buttocks are my parachute

mehukatti
Full Member
Viestit: 449
Liittynyt: Su 11.01.2009 13:47
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Forsgren
Jäsennumero: 1907
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja mehukatti » Ke 03.10.2012 21:27

Ite oon ajanut nyt reilut pari kuukautta tubeleksilla ja ne on toiminu täydellisesti. Ei edes yhtäkään burbbaamista oo sattunut (paineet alle 2bar). Aluksi oli DT Swiss EX500 -kehät, joissa Stanin teippi ja sen päällä venttiilillä varustettu Stanin vannenauha. Nyt on Flow EX -kehät, 25mm Stanin teippi ja irtoventtiilit. Renkaina on ollu 2.5 EXO Minionia/Ardenttia. Ite hoidan asennuksen tälleen:

- jos vanha kiekko, niin klommojen oikaisu
- vanteen sisäpuolen putsaus Bilteman Brake Cleanerilla ja rätillä
- teipin asennus huolellisesti
- rengas sisurilla pumpattuna yön yli, että teippi kiinnittyy varmasti kunnolla
- venttiilille X-muotoinen reikä mattoveitsellä ja venttiili kiinni
- mudasta puhdistetun renkaan asennus ja samalla litkut sisälle
- ilman pumppaus joko lattiapumpulla tai jos ei täyty, niin napsauttimella (ei oo tarvinnu irrottaa venttiilin sielua)
- kiekon heiluttelua 360 astetta ja kyljellään pitämistä ainakin pari kertaa per puoli, jotta rengas tiivistyy (kuten Stanin videoilla)

Itse en näiden kokemusten jälkeen näe lisäarvoa UST-vanteissa ja UST-renkaissa. Erityisesti kun Mavicin kehät on turhan kapeita ja toisaalta UST-renkaat tuo turhaa lisäpainoa.
Viimeksi muokannut mehukatti, To 04.10.2012 09:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
JackOja
Full Member
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.05.2009 08:57
Etunimi: Jukka
Sukunimi: Ojalainen
Jäsennumero: 1936
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Laru

Re: tubeless-keskustelua

Viesti Kirjoittaja JackOja » To 04.10.2012 08:23

maarras kirjoitti:...Tarviiko olla oikeat UST renkaat, jotta ilmat pysyvät?...


Ei tarvii. Mulla on UST-kiekkoja ja hyvin toimii UST- ja ei-UST -kumit litkuilla...

HerkkoPeres kirjoitti:...etenkin epäUSTeilla komboilla kannattaa vetää ensitäyttö aika överiksi, (4bar tmv)...


Schwalbe on päivittänyt TLR-renkaiden ohjeitaan, sallittu maksimipaine on 2,4bar(!). Siihen malliin vissiin tullut takuukeissejä kun reunalangat on katkeilleet...
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tubeless_ready

Vastaa Viestiin