Mistä lääke vetäjäpulmaan?

Ajotapahtumat, viikkoajot, klubikruisingit, retkiajot....
Juhur
Full Member
Etunimi: Juha
Sukunimi: Railo

Re: Mistä lääke vetäjäpulmaan?

Viesti Kirjoittaja Juhur » Pe 04.09.2009 20:36

Ensimäisen klupikruisinkin/viikkoajon kannattaa suunnitella hyvin ja harjoitella, silti varmasti jännitystä riittää. Kun lähtöpaikka ovat lähellä reittiä, pistää keskustelupalstalle ilmoituksen "vedän"! Siitä se alkaa ja voi sitä kehumisen määrää ja kaljan tarjoojia riittää kulmakuppilassa !
Kun opettelee kahden-kolmen tunnin ajon, siitä saa moneen ajoon erilaisia versioita, sen jälkeen voi vetää aina niillämain!
Ei vetäjänä oleminen sen kummallisempaa ole, kuin mikään muukaan velvollisuus.

harri
Full Member
Etunimi: Harri
Sukunimi: Lammi
Jäsennumero: 1689
Tarkistenumero: 8235
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harri » Pe 04.09.2009 21:34

Mun kokemukseni (2 kruising-vetoa) mukaan on paljon helpompaa ilmoittautua etukäteen ajon vetäjäksi ja valmistella reitti itsekseen ajellen kun lähtöpaikka ja -päivämäärä ovat tiedossa, kuin astua esiin lähtöpaikalla jos ketään ei olekaan tarjoutumassa vetämään ja yhtäkkiä miettiä sujuva ja viihdyttävä parituntinen reitti. Jotta tuo etukäteen vetäjäksi ilmoittautuminen tehtäisiin mahdollisimman helpoksi ja houkuttelevaksi, tulisi mieleen ainakin pari ideaa:
- pidetään koko ajan klubin sivuilla näkyvillä pidemmälle tulevaisuuteen nuo viikottaiset ajopäivämäärät ja ajatellut lähtöpaikat jotta kalenteriongelmaiset (kuten minä) voivat suunnitella vetonsa vielä enemmän etukäteen
- ylläpidetään jotain topiccia jossa on koko ajan päivittyvä vetäjäranking vuoden mittaan, ei pelkästään mikään Top10 vaan kaikki. Yhdelläkin virallisen ajon vedolla pääsee listoille ja saa sitä kunniaa ja kehumista. Ja pääsylipun sinne Vetäjien Ajoon...

Olen huomannut että ajon vetäjäksi ilmoittautuminen tuo samalla tavalla intoa ja motivaatiota omaan itsekseen ajeluun kuin johonkin tapahtumaan ilmoittautuminen. Sitä pohdiskelee omia vakiopolkuja kolutessa että miten tämänkin pätkän yhdistäisi tuohon, tai jos tuosta harventaisi vähän kuusenoksia niin olisi hiukan sujuvampaa jne. Suosittelen ilman muuta heittäytymään ajovetämiseen, kyllä asiakaskunta on aika vastaanottavaista enkä minä ainakaan ole kuullut mitään mutinaa vääränlaisesta reitistä tai tahdista.

Terv. nimim. Laitoin Eilen Meiliä Nikolle Että Vetäisin Lokakuun Alussa Viikkoajon

niko
Administrator
Etunimi: Ronkainen
Sukunimi: Niko
Jäsennumero: 1782
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niko » Pe 04.09.2009 23:27

Ajojen vetäminen on mielestäni yksi tapa auttaa klubia ja klubilaisia viettämään laatuaikaa ulkoliikunnan parissa. Jos ajon vetäminen tuntuu epämiellyttävältä ja hankalalta, löytyy klubin auttamiseen myös monia muita vaihtoehtoja (auttaminen kisojen järjestelyissä, hallituksen jäsenyys, jne). Jäsenmaksun suuruutta katsoessa ei mielestäni voi olettaa että ajot ja muut tapahtumat järjestyvät kyseisellä summalla ilman omaa panosta. Jos jäsenmaksu tuntuu suurelta, kannattaa käydä katsomassa esim. Motivuksen ohjattujen tuntien hintoja. Itse miellän klubin auttamisen, esim. ajojen vetämisen, tietynlaisena velvollisuutena koska saan vastaavasti paljon vastinetta omalle vaivannäölle.

Ajojen vetämiseen liittyen tässä viestiketjussa on tullut esille monta hyvää vinkkiä. Kannattaa aloittaa lähellä kotia olevista poluista, ei kannata lähteä Korsosta opetettelemaan Soukan polkuja. Lähtöpaikkoja on sen verran reilusti että pääkaupunkiseudulla ajoja lähtee varmasti läheltä kotipaikkaa. Ja tarvittaessa lähtöpaikka voidaan sopia vetäjän kanssa. Jonkin verran on suosittuja paikkoja joiden polkuja ei kannata alkaa opetella ulkoa, esimerkkinä vaikka keskuspuisto. Keskuspuistossa on ajoja sen verran usein (virallisia ja epävirallisia) että polut tulevat tutuksi ajoihin osallistumalla.

Reitin valinnan suhteen kiinnitän itse huomiota kahteen asiaan, kestoon (ajallisesti, matkalla ei ole väliä) ja reitin kuntoon. Suunniteltu reitti kannattaa ajaa läpi rauhalliseen vauhtiin ja ottaa aika ylös. Tekniset ongelmat , kostea keli tai paahtava kuumuus pidentää ajoaikaa, kuiva ja hieman viileä sää nopeuttaa ajoa. Reitin kuntoon liittyy monta asiaa mutta metsien hakkuut ja rakennustyömaat voivat yllättäen viedä polkuja pois käytöstä. Reitti kannattaa sen vuoksi ajaa läpi esim. viikkoa aikaisemmin kuin aikoo vetää ajon. Kesäkuussa rutikuiva savipolku voi olla loppukesästä ajokelvoton kun pyörä on mudassa akseleita myöten ja ympärille on kasvanut nokkospusikko. Reitin varrelta kannattaa katsoa ylimääräisiä lenkkejä (ketunlenkki) ja sisällyttää niistä muutamia suunnitellulle reitille. Hitaalla kelillä tai teknisistä johtuen on mahdollisuus nopeuttaa ajoa jättämällä ylimääräisiä lenkkejä pois, vastaavasti ajon edetessä nopeasti voi reitille ottaa muutaman lisälenkin mukaan.

Kun reitti on selvillä, itse porukan vetäminen on suhteellisen helppoa. Jos pysähtyessä joutuu perää odottamaan pitkään, vauhtia kannattaa tiputtaa. Jos letka pysyy hyvin kasassa, vauhtia on sopivasti. Jos porukalla on sopiva meno päällä voi vauhtia kokeilla hieman nostaa. Jos on epävarma niin kannattaa kysyä mielipidettä. Teknisistä tai vaarallisista kohdista kannattaa varoittaa etukäteen, helpointa ottaa porukka kasaan ja kertoa lyhyesti paikasta. Mitään paineita tai stressiä ei kannata ottaa (ehkä helpommin sanottu kuin tehty). Ja kuten Jaakko jo aiemmin totesi, reittivalintojen arvosteluun ei ole varaa jos itse ei ole valmis vetämään ajoa ja joku lähtee ilman etukäteisvalmistelua vetämään.

Kynnystä ajon vetämiseen voi laskea monella tavalla, ehkä paras tapa lienee epäviralliset ajot. Laittaa ilmoituksen joka on sopivan epämääräinen. Esimerkiksi ”Ajelen lähipolkuja n. 2-3 tuntia klubikruisien vauhtia, lähtöpaikka x ja lähtöaika y”. Ajoseuralta voi sitten kysellä mitä piti poluista ja reitistä, hyvän palautteen perusteella voi saman lenkin vetää vaikka klubikruisina.

Polkujen etsimiseen ja oppimiseen vielä lopuksi muutama vinkki: ei kannatta opetella tai yrittää löytää 10 km polkua yhdessä illassa, jos 1-2 km jää mieleen niin saavutus on aika hyvä. Kannattaa tulla lähtöpaikalle pyörällä, varata menomatkaan reilusti aikaa ja kiertää matkalla muutama metsäpätkä. Voit pian huomata että ajat siirtymät metsässä polkuja pitkin ja polkuverkosta on kasvanut mukavaa vauhtia...

Lare
Full Member
Etunimi: Lauri
Sukunimi: Nurminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lare » La 05.09.2009 22:33

Millään palkkioilla vetäjätilannetta ei paranneta. En usko että arpa, snadi rahapalkkio tai vetäjien oma häppeninki tuo lisää vetureita.

Aikanaan vetovuoron ottaminen oli mulle kätevä tapa opetella uusia reittejä. Silloin kun mä aloin hoitaan viikkoajojen vetoja, otin tavoitteeksi löytää joka ajoon itselleni (ja toivottavasti muillekin) uuden pätkän. Sen toteuttaminen oli suht helppoa. Valitaan tuttu alue jolta osaa varmasti jotain ja alkaa opetella reittiä. Kun kohtaa uuden polun pään käy tsekkaamassa löytyykö sieltä jotain. Aina ei tietenkään tärppää, mutta joskus vastaan tulee todellisia helmiä. Siellä ei tarvitse pitkää pätkää vaan joku pienikin tekniikkapaikka voi olla makea lisä normikuvioihin. Nykyisin mä vedän ajon jos mulla on joku makea siivu näytettävänä. Tai jos mulla on tiedossa paikka joka pitää saada vähän näkyviin/auki. Jo yksi ajo tekee ihmeitä katoavalle polulle.

Klubin foorumilla on useasti kerrottu että jos on vetohaluja, niin ajon lähtöpaikka järjestyy juuri sinne minne haluaa. Vaikka kotiovelle. Suuren inspiraation iskiessä lähtölistoja voidaan vaikka tilattaessa myös muokata. Tai sitten vetää ajon listojen ulkopuolelta ihan silloin kun huvittaa.

Mitään stressiä ei reitistä kannata ottaa. Ei sitä tarvitse osata millilleen ulkoa eikä reitin tarvitse olla 100% priimaa. Esim. mun ajoissa on normaalia, että välillä käydään jossain ryteikössä. Eikä se itse vetosuorite ole niin hankala. Kuten topicissa on jo mainittu, kannattaa vähän katsoa miten porukka etenee ja säätää vauhtia sen mukaan.

Liian iso ryhmät ongelma. 15 osallistujaa on paljon, 20 selvästi liikaa. Jos lähtiksellä on 20 henkeä, porukka kannattaa vetää suoraan puoliksi. Mä en ainakaan rupea vetäjäksi +20 porukalle, sen vetäminen on ihan liian kivuliasta. Pois lukien muutama lähtis (esim. Luukkaa tai Ilola) lähiseudun tuntijoita on varmasti paikalla enemmän kuin yksi.

Ola
Sr. Member
Etunimi: Olli
Sukunimi: Laine
Jäsennumero: 758

Viesti Kirjoittaja Ola » La 05.09.2009 23:22

Heidi kirjoitti:
Ola kirjoitti:Voiko täällä palstalla järjestää gallupin, jossa yksinkertaisesti kysytään, miksi et ota vetovuoroa clubiajoissa? Vastaus tietty anonyymisti, sais kättäpidempää...
Onko anonymiteetti tarpeen? Jo yllä kehotan myös kertomaan syitä vetämättömyydelle. Mikäli ei omalla nimellään halua kertoa ajatuksiaan, voidaan toki Galluppiakin harkita. Mä voin tässä avautua esimerkinomaisesti:
Meinasin anonyymiä kyselyä, jos palautetta ei muuten saada. Meinasin jos tommonen gallup on helppo järjestää, se oli vaan heitto.

Muuten olen samaa mieltä, mitä kirjoitit polkujen hahmottamisen vaikeudesta, mulla ei ainakaan jää reitit kovin hyvin mieleen kun ajaa porukassa, toisaalta pyrin antamaan vetäjälle täydellisen työrauhan :green:

Joskus kun ajoja olen vetänyt, niin on välillä tullut neuvojaa oikealta ja vasemmalta rinnalle ja ihmetellyt miksen aja juuri meidän mielestään hyviä reittejä. Kaikki eivät osaa olla kiitollisia vetäjän rettivalinnoista ja saattaa aiheuttaa haluttomuutta vetohommiin. Vetäjälle pitää antaa vähän respektiä! 8)

Ja toisaalta ei kaikkia voi aina miellyttää, kandee pitää mielessä kun vetohommiin lähtee, ei se niin vakavaa ole jos tulee vähän mussutusta. :twisted:

niko
Administrator
Etunimi: Ronkainen
Sukunimi: Niko
Jäsennumero: 1782
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niko » Ma 07.09.2009 00:58

harri kirjoitti: - pidetään koko ajan klubin sivuilla näkyvillä pidemmälle tulevaisuuteen nuo viikottaiset ajopäivämäärät ja ajatellut lähtöpaikat jotta kalenteriongelmaiset (kuten minä) voivat suunnitella vetonsa vielä enemmän etukäteen
Lähtöpaikkojen julkaisuun vaikuttavat muutamat muut klubin tapahtumat (tietyt retkiajot, kausien avajaiset, pikkujoulut, jne) jonka vuoksi kalenteri hieman elää ennen lopullisia päivämääriä. Sen vuoksi olen pyrkinyt julkaisemaan varmat lähtöpaikat jotta en jälkikäteen joudu muuttamaan listoja.

Tapahtumat ovat nyt tiedossa joten loppuvuoden lähtöpaikat sekä klubikruiseihin että viikkoajoihin ovat näkyvissä.

jm
Full Member
Etunimi: Jussi
Sukunimi: Martio

Viesti Kirjoittaja jm » Ti 08.09.2009 23:14

juhurin kanssa samaa mieltä siitä, että kannattaa skautata reitit hyvin ennen ensimmäisiä vetovuoroja. Mutta mun mielestä ei kannata alkaa ahnehtia ~3 tunnin suunnitelmia vaan jotain max 1.5-2 h aluksi.

2 tuntiakin on jo sellainen määrä kruisailua, että siinä saa ekoilla kerroilla tosiaan käyttää mielikuvitusta. Mutta mun mielestä ei tarvi kuin pari kertaa olla kärjessä niin saattaa huomata pystyvänsä suunnittelemaan ajoa lennossa - ehdoton edellytys koska usein vetovuoro saattaa napsahtaa lähtöpaikalla.

toinen juttu minkä huomasi tän kesän aikana - olin aika kauan kokonaan vekka ajoista - niin tajusi miten paljon porukka vaihtuu ajoissa. Saattaapi olla että aika paljon potentiaalisia kuskeja häviää siinä vaiheessa kun he voisivat/pitäisi alkaa kokeilla ajojen vetämistä? Alkuinnostuksen laannuttua reittien suunnittelu yms on yksi asia, joka koukuttaa mtb:ssä. Ajamaan ei kuitenkaan enää oikeasti opi :redface:

Muuten en henkkohtaisesti koe asiaa ongelmaksi, mun mielestä esim. ajot voivat olla erilaisia. Välillä on paljon jengiä ja edetään hitaammin, välillä saavutetaan klassinen flow :super:

Sami_S
Administrator
Etunimi: Sami
Sukunimi: Savolainen
Jäsennumero: 1654
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami_S » Su 13.09.2009 21:51

Hyviä ajatuksia on tullut tässä keskustelussa. Lähikulmilta kannattaa aloittaa opettelu ja siitä laajentaa reviiriä. Aika paljon olen oppinut ajamalla jonkun toisen perässä ja sitten käynyt itsekseen katselemassa paikat uudelleen läpi. Eikä porukan vetäminen tarvitse olla niin vakavaa, jos on olemassa suunnitelma noin suunnilleen, niin sitä tulee usein muutettua lennosta tai jokin paikka unohtuu välistä. Suuntavaisto mulla ei ole paras mahdollinen ja aina välillä huomaa vieneensä porukan uusille urille.

Reilut 20 eritasoista kuskia perässä on haasteellista ja ei se enää ole kenellekään kivaa, kun kärki odottelee ja toiset joutuvat kiirehtimään. Siinä loppuu luovuus kesken ja tulee ajettua vakiouria. Laren kanssa olen samaa mieltä, ettei tähän mitään palkkiomenetelmää kannata järjestää. Tai onhan meillä Vuoden Veturi tunnustus, mistä saatu buffi on ollut kovassa käytössä.

Siitä voisin esittää vedettäville toivomuksen, ettei roikuta takarenkaassa esittäen vaihtoehtoisia reittejä. Ei sitä usein tapahdu, mutta puolitutussa maastossa ajatukset alkavat tällöin monesti harhailemaan ja suunniteltu reitti unohtuu. Parempi vaihtoehto, mitä usein käytän on mielipiteen kysyminen paikalliselta edessä olevasta reittisuunnitelmasta.

Varjoajoihin kannattaa ilmoittautua vetäjäksi ja siitä se lähtee. Samalla saadaan jaettua porukan ajohaluja useammille päiville.

Duukkis
Full Member
Etunimi: Tuukka
Sukunimi: Virtanen
Jäsennumero: 1635
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Duukkis » Ke 16.09.2009 23:09

Olipa hyvä, että vetäjäpulmasta kerrottiin näin, jotta viesti menee mahdollisimman monelle perille. Itselläni on jo pitkään ollut tarkoitus vetää joku seuran ajoista, mutta homma on jotenkin jäänyt tekemättä. En esim. ole ollut varma, tarvitaanko edes enempää vetäjiä. En ole myöskään pitkiin aikoihin ajanut MTBCF:n ajoissa (hieman kyllä toisen seuran ajoissa), koska on ollut helpompi ajaa yksin (vie vähemmän aikaa = enemmän aikaa muille harrastuksille). Kuitenkin haluan ajaa myös tämän seuran ajoissa, ja siksipä törmäsin tähän viestiketjuun. Edellisiin nähden suurempi syy vetämättömyyteen on kuitenkin ollut:
maarras kirjoitti:Pikaisesti:
-nyt on 4. vuosi menossa ja tosiaan tuntemus alkaa olla kohdallaan rajoitetulla alueella, jolla olen nyt harjoituksen vuoksi vedellyt omia pkku-ajojani.
-tähän asti siis hyvin repaleinen polkujen tuntemus on ollut syynä etten ole uskaltautunut ison porukan eteen, sillä en halua sitä harhailua tehdä toistakymmentä pyöräilijää takanani... Nimittäin välillä tulee bla¨ck-outteja, vaikka tietää tarkalleen mihin haluaa. Eli suunnan tietää ja alueen jossa ollaan, muttei just muista mistä se polku menikään, jotta pääsee sinne mielessä siintävälle seuraavalle pätkälle...
-Tähän asti nimittäin en oikeastaan hirveän tarkasti edes suunnittele reittejäni, vaan ajan suuntavaiston ja "karkean polkuverkosto" mielikuvan varassa, joka ei omia ajojani ole koskaan haitannut, koska voin ajaa mistä parhaaksi näen (eikä fiksatun ajatuksen mukaan...)
-Sitten on vauhti/ teknisyys aspekti, jonka itseasiassa koen vaikeampana jostain syystä kuin itse reittien valinnan...
Mulla on samoja asioita mielessä. Ajan melkein joka kerta eri paikassa kuin edellisellä lenkillä, koska haluan vaihtelua. Vaikka olenkin ajanut näillä Itä-Vantaan poluilla ja muuallakin vaikka kuinka monta vuotta, alkaa vasta nyt olla mielessä kiva läjä rullailtavaa. Tästä viestiketjusta innostuinkin, jos vaikka joku oikeesti haluis ajaa munkin reiteillä.

Vastaa Viestiin